Utbildning! Livsstil! Åsikter! Telefonabonnemang!
Hur vet man att man väljer rätt i ett samhälle som erbjuder tusentals möjligheter?
Musikteaterföreställningen “Eldskäl” belyser det fria valet och vill stärka unga människors självbild, med rapp dialog, dans och direktkontakt med publiken. I handlingen möter vi tre syskon uppväxta i en dysfunktionell familj. En ogenomtänkt gärning slutar i vad som verkar vara mordbrand. Pressade av trycket utifrån och inifrån tvingas de till insikter om sina egna valmöjligheter.
Allt i livet är val. Precis allting. Till och med småsakerna. Ska jag gå upp på morgonen eller inte? Ska jag ta O’boy eller kaffe till frukost? Dom stora valen vill jag inte ens tänka på, dom som har betydelse. Hur ska jag veta att jag väljer rätt? Hela mitt liv hänger på vad jag väljer! Kan inte bara någon Gud, typ Allah, Buddha eller någon komma ner och hjälpa till, säga: Det är så här du ska göra, det här är det enda rätta.
/Ur Eldskäl
Utsattheten alstrar näst intill elektrisk spänning medan ständigt nya valsituationer bidrar till att ytterligare förtäta situationen. Här finns åtskilligt att känna igen sig i. Föreställningen fungerar så imponerande väl att varje valsituation drabbar mig som en personlig fråga.
/Anders Thuresson, Bohusläningen 24 feb 2007
Det är skickligt och medryckande, rentav förföriskt. Inte en död minut på scenen, alltså.
/Kajsa Öberg Lindsten, Scenkonst 13 dec 2006
Eldskäl handlar om det fria valets fördelar, men också dess nackdelar. För många kan valmöjligheterna snarare leda till handlingsförlamning. (—) Att välja livsväg i en värld där möjligheterna är obegränsade är svårt. Musikteaterpjäsen Eldskäl uppmanar alla ungdomar att våga välja riktning i livet.
/Maria Björn, GT 8 nov 2006
Pjäsen illustrerar väl hur de val i existensialistisk anda som vi ställs inför egentligen aldrig är enkla och okomplicerade, att vi är insnärjda i ett socialt nät. Det är tilltalande med en föreställning som så vågar ta ställning.
/Åke S Pettersson, Scenkonst 13 dec 2006